Eerste schoolweek (en de weken erna) - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Lieke Vos - WaarBenJij.nu Eerste schoolweek (en de weken erna) - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Lieke Vos - WaarBenJij.nu

Eerste schoolweek (en de weken erna)

Blijf op de hoogte en volg Lieke

08 Oktober 2014 | Spanje, Salamanca

Dit is eigenlijk al mijn derde week school, maar ik zal even terug in de tijd gaan voor jullie ;-)

Maandag 22 september was officiëel de eerste schooldag. Die dag begon met een bijeenkomst om 10 uur in een fantastisch mooie zaal genaamd 'Aula Magna'. Maar ik was al betoverd bij het binnenstappen van de faculteit, alles is zo oud, maar nog in hele goede staat (anders zouden ze er waarschijnlijk ook geen faculteit van maken..) De zaal was best groot, maar alsnog te klein voor alle studenten, gelukkig waren wij (Joanne, Basia en ik) nog op tijd voor een zitplek. Tijdens de bijeenkomst werd ons uitgelegd hoe onze eerste dagen bij de univeristeit zouden zijn en wat ons allemaal te wachten stond. Na de bijeenkomst moesten we meteen al beginnen met colleges volgen. We hadden gelukkig wel tot donderdag 2 oktober de tijd om colleges te bezoeken om zo te kijken welke cursussen we willen doen. Dus toen begon de zoektocht naar leuke cursussen! Ik heb uiteindelijk gekozen voor 5 cursussen:
-El Lenguaje y las Lenguas (over taal in het algemeen en het ontstaan en vorming van de verschillende talen),
-Lengua Española en Comunicación (hoe taal gebruikt wordt in communicatie (klinkt logisch maar is heel interessant)),
-Etimología (herkomst en geschiedenis van woorden),
-Sexualidad, Género y Poder (hoe seksualiteit, gender en macht een rol spelen in de samenleving)
-en als laatste Gramática Enseñanza ELE I (het gebruiken van de Spaanse grammatica in het leren van Spaans aan buitenlanders).
Dus ik hoop dat ik goede keuzes heb gemaakt.

Het volgen van colleges in t Spaans is best vermoeiend, want je moet tegelijkertijd luisteren en aantekeningen maken, en in een andere taal dan je moedertaal is dat best energierovend! Gelukkig heb ik het gevoel dat het steeds makkelijker gaat, en het (merendeels) Spaans spreken in huis en buitenshuis helpt ook heel veel.

In de tussentijd heb ik ook steeds meer van Salamanca leren kennen, zo hebben we een heel leuk restaurantje gevonden waar je heel goedkoop montaditos kunt eten (kleine broodjes met allerlei verschillende soorten beleg. Het heet 100Montaditos (goh wat origineel), omdat je 100 verschillende soorten montaditos hebt waar je uit kunt kiezen. Daarnaast heb je ook salades, nachos met 4 verschillende dips en frietjes. Ook hebben ze elke maandag een speciale aanbieding: alle montaditos voor 50 cent per stuk! Wij (Annika, Basia en ik) hebben er tot nu toe al elke maandag gegeten en we zijn van plan om er een traditie van te maken :-). Ik neem er altijd Tinto Verano bij, dat is zo lekker! Ik weet niet hoe je het goed uit kan leggen, maar het lijkt een beetje op sangria maar ook weer niet. Haha, heel duidelijk, anders moet je even op internet zoeken.
Ook kun je elke dinsdag van 10 uur 's ochtends tot 12 uur 's middags gratis de torens van de Clerecía en de toren van de kathedraal bezoeken. Vorige week heb ik samen met Basia de torens van de Clerecía beklommen en afgelopen dinsdag hebben we samen de toren van de kathedraal beklommen. Je hebt dan echt een heel mooi uitzicht over Salamanca, dus als jullie ooit in Salamanca komen, moet je dat zeker doen!

Afgelopen zaterdag heb ik samen met Basia, Annika en Zoë Toledo bezocht. Dit hebben we via ESN (Erasmus Student Network) en ADEIS (Asociación de Estudiantes Internacionales de Salamanca) gedaan. We vertrokken met 2 bussen om 7 uur 's ochtends en na een reis van 4 uur (inclusief half uur plaspauze) waren we om 11 uur eindelijk in Toledo. En wat een mooi en leuk stadje is dat! Het historische centrum is omringd door een muur, en alles wat buiten de muur staat, maakt deel uit van het moderne deel van Toledo en de gids noemde het 'lelijk'. En ja, inderdaad, in vergelijking met het historische centrum is het niet het mooiste deel van Toledo. We hebben een klooster en een synagoge bezocht en ook staat er een hele grote kathedraal. Het was heel interessant om al die verschillende stijlen en culturen te zien. Zo was de kathedraal voornamelijk in gotische stijl maar had het ook een ingang in romaanse stijl, heel apart om te zien. We hadden ook nog een paar uur vrije tijd en toen hebben we nog een beetje rondgewandeld, wat gegeten en ik heb nog speciale marsepein van Toledo (daar staat Toledo o.a. om bekend) en een likeur van marsepein gekocht! Lijkt mij wel lekker :-D.

Verder is er deze week nog niet veel bijzonders gebeurd. Ik ben alleen de dagen aan het aftellen tot vrijdag, want dan is Tom voor een week in Salamanca! Ik kan niet wachten!

Dit was het voor nu, hou het in de gaten voor mijn volgende blog.

¡Hasta luego mis amigos!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 03 Okt. 2014
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 3131

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 08 Februari 2015

Erasmus in Salamanca

Landen bezocht: