Update! Grote inhaalslag - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Lieke Vos - WaarBenJij.nu Update! Grote inhaalslag - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Lieke Vos - WaarBenJij.nu

Update! Grote inhaalslag

Blijf op de hoogte en volg Lieke

25 Januari 2015 | Spanje, Salamanca

Hola lieve lezers,

Pfoeh, dat is alweer eventjes geleden. Oeps.

Ik heb ondertussen (bijna) al mijn examens gemaakt. 3 voor de kerstvakantie: Gramática para la Enseñanza ELE1, El Lenguaje y las Lenguas en Etimología, en ik had 1 in de week na de kerstvakantie (beetje gemeen), namelijk Sexualidad, Género y Poder en morgen heb ik mijn laatste, van Lengua Española en Comunicación.
Ook heb ik al 2 cijfers terug, van el Lenguaje y las Lenguas en Sexualidad, Género y Poder en ik heb ze allebei met een mooi cijfer afgesloten. Dus al twee in de pocket!

Het weekend van 6 december kwam Ellen op bezoek voor een paar dagen Salamanca. Zondag 7 december hebben we Ciudad Rodrigo bezocht, een klein vestingstadje op een uurtje rijden van Salamanca. We hadden een mooie strakke blauwe lucht en veel zon, maar de wind was zo snijdend koud. Het was wel een leuk stadje om een keer te bezoeken.
De week erna heb ik ongeveer alleen maar gespendeerd aan leren, leren en nog eens leren, want maandag de 15e had ik mn eerste examen en ik zou die week nog twee andere examens hebben, dus dat betekent: leren.

13 december hebben we afscheid genomen van ons Engels-Franse huisgenootje, Lorina. Ze had haar cursus Spaans afgerond en dus ging ze weer terug naar huis. Zondag hebben we ons nieuwe huisgenootje, Jasmine, helpen verhuizen. Annika kent Jasmine via haar cursus Spaans en ik had haar ook al een aantal keer gezien en gesproken als we wat gingen drinken of tapas gingen eten. Ze zocht een andere kamer en toevallig kwam er bij ons een kamer vrij, 1 en 1 is twee, dus ze kwam bij ons wonen.

Die maandag erna dus het eerste examen gehad van Gramática. Het ging er bij dit examen niet om dat we dingen uit onze hoofd moesten leren, maar dat we de stof die we hebben behandeld goed over kunnen brengen op mensen die Spaans willen leren. Daarom mochten we onze aantekeningen erbij houden tijdens het examen. Superchill natuurlijk! Maar je blijft altijd twijfelen of je wel genoeg hebt opgeschreven, of je alles hebt gezegd wat ertoe doet.
Woensdag het examen van El Lenguaje y las Lenguas gehad en ik had er al een positief gevoel over. Het was wel vroeg trouwens, om 8 uur 's ochtends een tentamen maken. Gelukkig heb ik het met een heel mooi cijfer afgesloten,namelijk een 9.1. (Aaaah nerd!). Ik ben er echt supertrots op!
Donderdag het laatste examen voor de kerstvakantie gehad, van Etimología. Tegen dit examen zag ik het meest op, want de cursus was best wel pittig. Veel Latijn en Grieks, en daar heb ik geen voorkennis van. Ik ben nog steeds aan het wachten op het cijfer, dus ik hoop dat ik het goed heb gemaakt.

Zondag 21 december was het dan eindelijk tijd om naar Nederland te reizen voor de kerstvakantie. Daar had ik echt zo naar uitgekeken.
In de kerstvakantie heb ik het lekker rustig aan gedaan, lekker veel tijd met Tom en papa en Jesse spenderen. Even genieten.

Helaas moest er toch nog wel een beetje geleerd worden, want 8 januari had ik mijn examen van Sexualidad, Género y Poder. Lekkere planning, zo vlak na de vakantie. En ik vloog 6 januari weer terug, dus ik had ook niet zo superveel tijd om in Salamanca nog te leren.
Gelukkig had ik genoeg geleerd, want voor dat examen heb ik een 8 gehaald! Soms heb ik het idee dat het niveau hier in Spanje wel lager ligt dan in Nederland. Maar daar heb ik geen problemen mee, haha!

In het weekend moest ik nog even hard werken aan een essay voor Etimología, we moesten de geschiedenis van een woord naar keuze opzoeken. Ik had gekozen voor 'higo' (vijg), want ik had ergens gelezen dat het verschillende betekenissen kan hebben in de verschillende religies en dat leek me wel interessant om te onderzoeken.

Als beloning voor het harde werken, vertrok ik met Annika woensdag de 14e naar Madrid. We bleven daar tot en met zondag. Ook al was ik al een keer eerder in Madrid geweest, ik heb alsnog heel veel nieuwe dingen gezien. En nu konden we ook iets rustiger rondlopen omdat we meer tijd hadden.
We hebben de kathedraal en het Palacio Real bezocht, de crypten onder de kathedraal (dit was nieuw voor mij), we zijn in de Teleférico geweest (ook nieuw voor mij!) dat is een grote kabelbaan waarbij je een mooi uitzicht over Madrid hebt, het archeologisch museum, het Museo del Prado en het Museo Reina Sofia, de tempel van Debod (nu ook van binnen bekeken), de grote vlooienmarkt het Rastro, het Retiro park bezocht en verder heel veel rondgelopen.
Donderdagavond hebben we zelfs nog de wedstrijd van Atlético Madrid vs. Real Madrid gezien in het restaurant-barretje waar we hadden gegeten.
Zondagavond gingen we weer terug naar Salamanca.

Afgelopen donderdag heb ik samen met Jasmine en Basia een Art Nouveau en Art Deco museum bezocht hier in Salamanca. Het heet Casa Lis en het heeft heel veel glas- en porseleinwerk. En een hele kamer vol met poppen, dat was best wel eng eigenlijk. :-P Maar het was wel een leuk museum om te bezoeken.
Daarna heb ik nog samen met Jasmine de kathedraal bezocht. Ik had dat nog steeds niet gedaan (Jasmine ook niet trouwens) en ik vond dat na een half jaar studeren in Salamanca, moest ik toch minstens de kathedraal wel bezocht hebben.

Nu ga ik weer even hard aan de studie, morgen mijn laatste examen! Het is van Lengua Española en Comunicación, en ik denk dat t wel goed moet komen.
En daarna zit mijn tijd hier er alweer bijna op. 10 februari vlieg ik terug. Dus nog iets meer dan twee weekjes. Ik kijk er zeker wel weer naar uit om naar huis te gaan, maar het blijft toch een dubbel gevoel, want Salamanca is nu toch ook wel een beetje mijn huis geworden.

¡Adios amigos!

  • 25 Januari 2015 - 20:01

    Lieke Vos:

    En natuurlijk heb ik in mn kerstvakantie ook heel veel leuke tijd doorgebracht met mijn allerliefste schoonloeder, schoonvader en schoonzusje.
    Sorry, schoonloeder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 03 Okt. 2014
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 3132

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 08 Februari 2015

Erasmus in Salamanca

Landen bezocht: