Het einde is nabij - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Lieke Vos - WaarBenJij.nu Het einde is nabij - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Lieke Vos - WaarBenJij.nu

Het einde is nabij

Blijf op de hoogte en volg Lieke

09 Februari 2015 | Spanje, Salamanca

Vandaag is alweer de laatste dag van 5 maanden in Salamanca studeren. En het is best wel snel gegaan vind ik!

Ik heb alle vakken gehaald, met cijfers om trots op te zijn :) Alles boven de 7!

Mijn laatste twee weken heb ik deels rustig aan gedaan, ontspannen na mijn laatste examen en de laatste dingen bezocht en gedaan die ik nog wilde doen.
Na mijn examen van Lengua Española en Comunicación heb ik Dirja opgehaald bij het treinstation, want ze vloog vrijdag de 30e terug naar Nederland en ze wilde nog graag op bezoek komen. Ze bleef tot en met woensdag en ik heb haar Salamanca laten zien. We hebben nog de toren van de kathedraal beklommen. Ik heb hem in totaal nu 4 keer beklommen, haha! Ik ben een pro-kathedraal van Salamanca-beklimmer.
Ik heb zelfs nog wat nieuwe stukjes van Salamanca gezien met Dirja. Zo hebben we de oude universiteit bezocht, met een hele mooie bibliotheek. Ook hebben we de Convento de San Esteban en de Convento de las Dueñas bezocht. De San Esteban is een heel mooi groot klooster met ook een hele mooie kerk: 1 wand wordt helemaal bedekt door groot goudkleurig beeldwerk, heel indrukwekkend. Het Convento de las Dueñas hoort bij die van San Esteban, maar deze is voor de nonnen. Het is een stuk kleiner, maar ook wel leuk om rond te lopen. Ook staat dit nonnenklooster bekend om haar zelfgebakken koekjes, en toeristen als wij zijn, hebben we ook een doosje gekocht. Ik heb nog niet geproefd hoe ze smaken, dat doe ik als ik weer in Nederland ben!
Ook hebben we de Cueva de Salamanca bezocht, maar dat was niet iets heel erg interessants. Er heeft vroeger een kerkje gestaan waar je nog een deel van kan zien en ook schijnt er vroeger magie te zijn beoefend en geleerd. Best een vreemde combinatie vonden we, magie beoefenen bij een kerk..

Woensdagochtend hebben we afscheid genomen van Basia, de eerste van het huis die weer teruggaat. Zaterdagochtend ging Jasmine weer terug en dan begin je je toch wel te beseffen dat het er al bijna op zit.
Zaterdagmiddag en zondag mochten we echter alweer twee nieuwe huisgenootjes verwelkomen, dus toen was het huis alweer vol.

Afgelopen dinsdag nog een keer de torens van de Clerecía beklommen want Annika en Miriam hadden dat nog niet gedaan en ik ben wel zo gek om mee te gaan. Er stond wel een hele koude snijdende wind, dus het was een kort bezoekje.

Woensdag hebben Annika en ik nog een nieuw deel van Salamanca ontdekt door het Barrio del Oeste te bezoeken, dat is een wijk in Salamanca met allemaal beschilderde muren en garageboxen, heel veel street-art. Ik vond het erg leuk om daar rond te lopen en naar alle straatkunst te kijken, er zaten hele leuke dingen tussen.

Vrijdag met Annika een dagje Valladolid gedaan. Ik wilde heel graag het Palacio Real en de Universiteit bezoeken, maar ze hebben alleen maar rondleidingen met gids en (natuurlijk) was er geen toen wij daar kwamen. We konden ook niet echt wachten want om half 4 hadden we de bus weer naar Salamanca. Ook jammer was dat de gevel van Universiteit in de steigers stond. Ik had dat ook graag willen zien, want die schijnt heel mooi te zijn. Ondanks hebben we nog wel een leuke dag gehad, gewoon rondgelopen en naar het Campo Grande gegaan. Dat is een groot park midden in Valladolid. Ook is Valladolid echt veel kleurrijker dan Salamanca, de gevels van de gebouwen hebben allemaal verschillende kleuren of zijn weer anders versierd. In Salamanca is alles een oranje-bruinige kleur. Beide steden hebben hun eigen charme.

Gisteren en vandaag bezig geweest met inpakken en heb nu zo goed als alles erin. Het wordt wel hopen dat de persoon voor je bagage afleveren in een goed humeur is morgen want het wordt krap met het gewicht. Dus hopen dat ze lief zijn.
Vanmiddag nog een laatste wandeling door Salamanca gemaakt en vanavond afscheidsetentje met een paar vrienden en dan vanavond vroeg naar bed!
Morgen hebben we om 7 uur de bus naar het vliegveld, om half 1 vliegen en dan komen we om 3 uur aan in Düsseldorf. Ik vlieg samen met Annika, is wel net zo gezellig :)

En dan zit mijn half jaartje in Spanje studeren er alweer op! Ik vond het echt een superleuke ervaring en heb leuke nieuwe mensen leren kennen. Maar nu het zo dichtbij komt heb ik er ook weer heel veel zin in om naar huis te gaan hoor!
Salamanca is ook echt een supermooie en leuke stad om in te wonen en te studeren. Ik zal vooral het goedkope eten en drinken hier missen haha! En de Facultad de Filología is echt de mooiste faculteit die ik heb gezien en ik vond het supergaaf om daar elke dag naar binnen te mogen lopen om naar de les te gaan.

Dus als jullie ooit het (te) gekke idee hebben om in Spanje te studeren of te wonen, dan raad ik jullie Salamanca zeker aan!

Dit was dan alweer mijn laatste update voor mijn Salamanca-blog. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om het te volgen.
Hopelijk tot snel (maar dan in real life)!

Un gran abrazo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 03 Okt. 2014
Verslag gelezen: 864
Totaal aantal bezoekers 3140

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 08 Februari 2015

Erasmus in Salamanca

Landen bezocht: